Forfatterarkiv: Finn Dahl

Så er jeg i Lundeborg

1493469900996-921334901

Efter en morgen med elendigt vejr, kom jeg til Egeskov slot. Der var rigtig mange som havde trodset vejret, og som fik en dejlig oplevelse mellem gamle biler, og ikke mindst motorcykler. Efter et par timer gik turen mod Lundeborg ny camping, hvor camping fatter Poul tog i mød , med et velkommen til, på klingende fynsk. Jeg fik straks anvist en plads, og besked om at jeh bare kunne hente en stol og et bord. Lige nu skinner solen fra en skyfri himmel.

Så er vi tilbage i Danmark

Efter en spændende tur hjem fra Østrig, hvor det desværre viste sig, at den reparation som blev lavet i Italien ikke holdt. Efter et par hundrede km. var højre baghjul temmelig fladt. Vi fik pumpet det og fortsatte. Meningen var at vi ville til  Frymburk i Tjekkiet, efter lidt snak frem og tilbage, blev vi enige om at forsøge at nå til Danmark, ved at nurse hjulet med luft for hver 100-200 km. Det viste sig dog efter kort tid at det ikke kunne lade sig gøre, luften forsvandt simpelt hen for hurtigt. Først forsøgte vi med en lappespray. Det virkede ikke, på næste tankstation trak jeg den sidste trumf, kompressoren og det 4 år for gamle lappevæske. Til at starte med kom der intet væske ind i dækket, så jeg ville give op og skruede slangen af dækket, så kom der væske, på med slangen og gang i kompressoren. Denne gang så det bedre ud, efter 500 km. holdt hjulet stadig luft og det holdt hele vejen til Maribo, hvor vi ankom kl. 00:30, efter 14 timers spændende kørsel.

20160718_115500

Om morgenen fik vi anvist en dejlig plads ikke ret langt fra vandet. Senere på formiddage var der jazz festival lige uden for campingpladsen, med øllet og det hele. Der tilbragte vi en fadøl tid med musik. Gårsdagens køretur sad dog lidt i kroppen, så vi valgte at tage en middagslur. Mandag morgen læssede vi kajakken af og padle de en lille tur på Maribo sønderskudte,  og gennem en meget smal å over til nørresø. Tirsdag gik turen til albuen camping, hvor datteren, svigersønnen og børnebørnene var. De vidste ikke at vi kom, så vi fik en kærlig modtagelse af ungerne.

Vi er nu hjemme og klar til nye ture i camper, på motorcykel eller i kajak

Bedring i vejret

20160714_102446

Dagen startede med regnvejr, men meteologerne lovede at det skulle blive bedre op af dagen, så vi valgte at spadsere alligevel. De sidste par dage har det regnet volsomt her i Inndalen, det var tydeligt at se på vores spadseretur i dag. det som tidligere var små åer, var blevet til rivende floder. Jo højere op i bjerget vi kom, jo flere store åer mødte vi. Som lovet klarede vejret op.
20160714_111545

Vi valgte at fortsætte ned til floden Inn, som også var tydeligt mere vandfyldt end sædvanligt. Efter 3 timers spadsering, satte vi os på en fortorvscafe og fik en øl. Det var nu blevet tørvejr, og vejret blev kun bedre som dagen skred frem, men det er trods alt kun 13gr.C.

Typisk Østrisk vejr

20160713_145013

Regn og kulde. Det må være hoved overskriften for i dag. Vi valgte at sove længe i morges, for første gang i lang til var temperaturen i camperen behagelig, så den var 8:00 inden vi stod op. Det var planlagt at vi skulle til Innsbruck. Da vi kl.10:00 tog bussen mod byen, begyndte det at småregne, det fortsatte hele dagen, dog mere og mere intenst. Kl.16:00 var vi tilbage på campingpladsen, og nu regnede det for alvor. Temperaturen raslede ned til 13gr.C. og nu medens dette skrives, er det 10gr.C. udenfor, vi har derfor sat lidt varme på.

Fra ulidelig varme, til fantastisk udsigt og regn

I går nåede jeg ikke at opdatere her på siden, dels på grund af at vi kom sent tilbage fra byen, det var for varmt at sidde inde i vognen og skrive. Derfor kommer her lidt fra i går og i dag.
20160711_095345

Dagen i går startede med at jeg henvendte mig i receptionen,for at få hjælp til at få repareret mit flade baghjul. Den flinke dame fik lavet en aftale med et dækfirma, at de ville komme og kikke på det. Efter en time kom der en mand med donkraft og værktøj og tog hjulet med sig. Et par timer senere kom han han tilbage med hjulet, og forklarede at det var fælgen som var flækket, og ikke dækket som var punkteret. Fælgen havde de svejset, og jeg fik besked på at den sikkert kunne holde til jeg kom hjem, men at den absolut skulle skiftes.
20160711_171926

Temperaturen ved Gardasøen er til tider næsten ikke til at holde ud, specielt ikke når den sniger sig op over 30gr. om natten.
20160712_124459

Vi er nu i Østrig, på en plads som vi er kommet på med jævne mellemrum gennem de sidste 35år. Her er vejret meget anderledes, det skifter fra overskyet og regn, til solskin og drivende skyer.
20160712_140838

Endnu en varm dag

20160710_120142

I går efter vi havde stillet camperen op, syntes vi godt nok at det ene bagdæk var lidt fladt. Her til morgen blev mistanken bekræftet, vi var punkteret. Camperen har ikke reservehjul, eller donkraft. Der medfølger en kompressor med noget lappevæske, som havde udløb 04.2012, vi regner med at få en dækmand til at komme i morgen, og fikse hjulet.
20160710_110433

Formiddagen gik med en lille kajaktur ind til Garda, hvor vi købte en kop kaffe og nød formiddagssolen. Om eftermiddagen trak det op til torden, det bulrede i det fjerne, men blev ikke til noget. Temperaturen har det meste af dagen ligget på 35 gr.C. eller derover

Så er vi ankommet til turist-helvedet

20160709_205948

Så kom vi til Bardolino, en af Gardasøens helt store turist magneter. men her er vældig hyggeligt. mange mennesker, kaotisk trafik, men frem for alt venlighed og service. Turen hertil var en prøvelse i tålmodighed. De sidste 35 km. foregik i skridttempo. Da vi endelig kom frem til afkørslen på motorvejen, tog det en halv time at få lov at betale for brugen af deres udemærkede motorvej.
Nu er vi her, og nyder hvert minut med god mad og vin. Det er dog meget varmt, så det bliver ikke nemt at sove.

Besøg i Lucca

I dag er det vores sidste dag i Toscana. Dagen skulle derfor bruges til et besøg i Lucca. Vi tog som sædvanlig toget, det gik problemfrit, turen tog ca. 15 min.
Den gamle del af Lucca ligger inde bag en tyk ringmur, med porte ind forskellige steder. I modsætning til Firenze, er trafikken i den gamle bydel mere begrænset. Byen er meget hyggelig at gå rundt i, og der er masser af steder, både store og små, hvor det er muligt at få mad og drikke
20160708_123249

Midt gennem byen løber der en meget lille flod, som meget mod forventning er så ren at der var ørred i den, jeg tror der var fiskeri forbudt, man kunne hoppe med i vandet og tage dem med hånden.

Med toget til Firenze

20160707_101740

I dag skulle turen gå til Firenze. Da der er for langt, både at gå og cykle
( ca. 80 km.) valgte vi at tage toget: bortset fra lidt problemer med at finde den rigtige perron, gik togturen problemfrit. Skønt med airconditionering.
20160707_125349

Vel inde i Firenze agerede Hanne guide. Der var et par steder hun ville vise mig. Det første var en broncefigur af et vildsvin, som var fuldstændig blankpoleret på snuden, fordi alle skulle rører ved den. Næste stop på turen var en meget fin bro over floden, her var alle forretninger guldsmede. i begge ender af broen stod der bevæbnet politi.
Desværre er det tydeligt at turistbyerne er bange for terror. Ved alle atraktionerne, hvor mange mennesker samles, er der bevæbnede soldater i fuld kamp uniform og skudsikre veste. heldigvis ser det ikke ud til at påvirke lysten til at besøge disse steder.

Spadseretur i Pisa

20160706_201407

I dag har vi været inde i Pisa og se på diverse turistatraktioner. Vi har bla. set verdens mest berømte stykke byggesjusk (Det skæve tårn). Både Hanne og jeg havde glemt alle former for foto apparater, så derfor et billede fra turist brochuren. selv om vi ikke var i stand til at forevige en af verdens største ingenør-brølere, var der i tusindvis af andre som var det. Turen gennem byen blev foretaget i temperatur på ca. 32 gr.C.